- ›
- Teknik ›
- Handbok Drivsystem ›
- Elmotordrifter › Sammankopplade DC-mellanled
Sammankopplade DC-mellanled
Sammankopplade DC-mellanled för energiutbyte mellan frekvensomriktare
Sammankoppling av DC-mellanled hos CDA3000 frekvensomriktare möjliggör energiutbyte mellan de olika frekvensomriktarna. Frekvensomriktare som körs med generatorisk (bromsande) drift, och som har DC-sammankoppling, matar in energi i DC-länken. Denna energi förbrukas av motorer i motorisk drift. Den generatoriskt inmatade energin behöver man inte ta ut från nätet.
Med DC-sammankoppling av flera motorer kan man minimera energiuttaget från nätet och oftast behöver man inte sätta in bromschopperenheter.
Har du frågor kring våra produkter?
info@sigbi.se
Projekteringsanvisning: Nätanslutning och omriktarmoduler
Alla omriktare måste förses med nätreaktor. Nätreaktorerna begränsar nätströmmen och ger ström/effektsymmetri i omriktarkretsarna.
Projekteringsanvisning: Nätsäkring (F1) med signalkontakt
Men inkoppling av nätsäkringar med signalkontakt kan man vid felet „Avbrott i en nätmatning“ reagera med avstängning av hela DC-sammankopplingen.Därigenom överlastar man inte övriga omriktare i DC-sammankopplingen.
Projekteringsanvisning: Betingelser för nätanslutning
Man måste tänka på att samtidigt koppla in alla omriktarna (K1).
Projekteringsanvisning: Anslutning av DC-mellanledet
Man bör se till att ha korta ledningar till den gemensamma kopplingspunkten.
Ledningsarea motsvarande nätanslutningsarea (se installationsanvisningen) bör användas. DC-mellanledssäkringar väljs i förhållande till ledningsarean och installationsbestämmelserna. Säkringarna är till för ledning- och kortslutningsskydd.
Tips: Med endast två omriktare i DC-sammankopplingen räcker det med ett säkringspar för avsäkring (F3/4).
Anmärkning: Om DC-sammankopplingen ansluts till nätet när en omriktare har internt kortslutning i mellanledet, då kopplas den defekta omriktaren automatiskt bort från via PTC för laddningsmotståndet. Alla andra omriktare kan fortfarande vara i drift.
Observera: För avsäkring i DC-kopplingen måste man använda speciella DC-säkringar.
Projekteringsanvisning: Dimensionering av externt bromsmotstånd
Om energibalansen i DC-sammankopplingen under en viss driftssituation är generatorisk, då måste man koppla in bromsmotstånd för att ta hand om den generatoriksa energin.
För dimensionering av bromsmotstånd skall man beakta följande:
- Resistansen hos det externa bromsmotståndet får inte vara mindre än det minsta motsåndsvärde som frekvensomriktaren tillåter.
- Med addering av alla maximala bromsefekter, för de i DC sammankopplingen anslutna bromsmotstånden, får man värdet på DC-sammankopplingens maximala bromsenergi.
PSDC = PSW1 + PSW2 + ….PSWnPSDC = Sammanlagd maximal bromseffekt i DCsammankopplingen.
PSW1 = Maximal bromseffekt för bromsmotsånd 1. - Den kontinuerliga bromseffekten för enskilda bromsmotstånd får man med beräkning av den effektiva bromseffekten – Peff.
PSW = Maximal bromseffekt för det valda bromsmotståndet.
t1, 2xn = Bromstid 1, 2 m … n
Den tillåtna kontinuerliga bromseffekten för ett valt bromsmotstånd måste vara > Peff.
Cykeltiden (T) måste vara <150 s.