- ›
- Teknik ›
- Handbok Drivsystem ›
- Elmotordrifter › 87 Hz elmotordrift
87 Hz elmotordrift
87 Hz karakteristik för utvidgat inställningsområde
En standard 230/400V motor är lindad för 230V per fas vid 50Hz. Den skall vara Y-kopplad när den är ansluten till ett 3×400-nät. Vid matning från frekvensomriktare får man fältförsvagning i motorn när man matar den med frekvenser över 50Hz.
Har du frågor kring våra produkter?
info@sigbi.se
Koppling för högre frekvens
Om samma motor D-kopplas då den matas från frekvensomriktare för 400V, med inställningarna
- Märkfrekvens = 87Hz
- Märkspänning = 400V
kommer den att få full motorspänning/magnetisering – utan fältförsvagning – ända upp till 87 Hz. Motorn kan då intermittent belastas med märkmoment ända upp till 87Hz och man kan ta ut 73% mer accelerationsffekt. Rotorförlusterna vid märkmoment och 87Hz kommer att vara samma som då motorn körs med märkdata ( eftersom luftgapsflödet är lika). De resistiva statorförlusterna tredubblas däremot (eftersom statorströmmen ökar med faktorn √3).
Exempel:
Märkeffekt 5 kW
Märkvarvtal 1420 min-1
Märkspänning 230/400 Volt
Koppling D/Y
Val av omriktareffekt
Motor 4 kW /50 Hz, D-kopplad.
Pomriktare >= Pmotor * √3 = 4 kW * 1,73 = 6,9 kW
Här bör man välja en omriktare med 7,5 kW märkeffekt.
Elmotorns accelerationseffekt
PMBE = (JM * n2)/(91,2 * tBE)
JM = Motorns tröghetsmoment (rotor) [kgm2]
tBE = Accelerationstid i [s]
PMBE = Motor accelerationseffekt i [W]
Accelerationseffekten stiger kvadratiskt med varvtalsökningen (förorsakat av valet av max. 87 Hz i stället för 50 Hz).